Mintea logică, raţională, operează cu idei, concepte, raţionamente. Este o sumă de cuvinte şi condiţionări preluate din educaţie şi experieţa personală. Tot ceea ce mintea logică aranjează în idei şi jonglează cu ele a fost odată văzut, cunoscut, citit, sau aflat de undeva. Fiecare informaţie absorbită prin citire, observare, experimentare devine o mică piesă de puzzle. Mintea logică face apoi combinaţii şi aranjamente din aceste mici piese. Toate acestea formează TIPARUL.
Cea mai mare parte a sistemului educaţional, social, administrativ din zilele noastre se bazează pe tipar.
- Eşti un bun cetăţean dacă: plăteşti taxele, nu arunci mizeria pe jos, participi la acţiunile cetăţeneşti.
- Eşti un bun angajat dacă: dai totul pentru compania angajatoare, rămâi peste program dacă e nevoie, te implici în dezvoltarea companiei.
- Eşti un bun părinte dacă: ....completaţi voi...
- Eşti un bun român dacă: ....completaţi voi...
- Dacă, dacă, dacă...esenţa condiţionării.
Aşa se fac algoritmii logici la programele de calculator: IF <condiţie> THEN <acţiune>.
Să fie omul doar o sumă de condiţionări? Dacă ar fi fost aşa atunci am fi aplicat cu succes fiecare condiţionare impusă de societatea în care vieţuim iar societatea ar fi fost o maşinărie perfectă, care ar fi funcţionat fără greşală. Totuşi... e evident că nu este aşa. Ce anume determină societatea să ne returneze un rezultat diferit decât cel pe care îl aşteptăm? Credeţi că hoţul nu ştie că furtul este ilegal? Credeţi că vitezomanul nu ştie că viteza excesivă este ilegală? Credeţi că funcţionarul nu ştie că mita este ilegală? Credeţi că agresorul nu ştie că violenţa este ilegală? Ei ştiu toate acestea şi totuşi nu le respectă. DE CE? Să nu le fi învăţat bine? Să nu le fi repetat destul?
Repetiţia este mama învăţăturii! iată un concept strecurat în educaţia noastră care ne modelează în mare parte viaţa şi societatea. Întreg sistemul educaţional se bazează pe repetiţie, şi nu prea vedem rezultatul. Chiar tu cititorule, dacă te îndoieşti, poţi recurge la un exerciţiu foarte simplu: aminteşte-ţi de câte ori ai repetat în liceu o lecţie pregătindu-te pentru teză. Ai învăţat-o nu-i aşa? Te rog să o transpui acum pe o hârtie să vedem ce ai învăţat. Poate vei spune că ai uitat conţinutul dar ai rămas cu povaţa, cu "învăţămintele". În regulă, scrie atunci cinci învăţăminte pe care ştii sigur că le-ai învăţat în urma repetării lor la şcoală. Dacă eşti suficient de cinstit cu tine însuţi vei descoperi că nu poţi. Repetiţia stă la baza formării tiparului. Tiparul este o formă care se dezintegrează în timp.
Experienţa este mama învăţăturii!
Scrie pe o hârtie cinci experienţe la care ai luat parte în copilărie şi ce ai reţinut din ele şi o să vezi că îţi vine mult mai uşor asta decăt să redai ceva ce ai repetat, dar la care nu ai luat parte. Poţi scrie o mie de tratate despre apă, dar ca să ştii cu-adevărat cum este trebuie să bei un pahar de apă. Oare de ce caută angajatorii persoane cu experienţă şi nu persoane care au rezultate bune la teoria pe domeniul respectiv? Deasemenea repetarea unei experimentări nu înseamnă acelaşi lucru cu repetarea unei lecţii, teorii, concept. Pot să repet o experimenta de câte ori e nevoie, trăgând de fiecare dată concluzii noi. Experienţa este un fenomen viu care împinge spre observare şi înţelegere indiferent de câte ori este repetată. Să presupunem că un copil doreşte să ajungă un mare doctor în calculatoare. În acest sens el învaţă tot ce se găseşte posibil de învăţat pe tema respectivă, apoi repetă până totul este fixat perfect şi poate da răspunsul potrivit pe loc, în orice moment. Pentru acţiunea de învăţare a avut nevoie de 10 ani. Ce a învăţat el? În zece ani totul s-a schimbat în tehnica de calcul. Ca să poată fructifica cunonştinţele trebuie să pună mâna, să experimenteze, să tragă concluzii, obţinând astfel capacitatea de a previziona, de a înţelege lucruri pe care nu le-a învăţat nicioată.
Repetiţia este mama manipulării!
Ne educăm mereu mintea logică astfel ca prin repetiţie să se conformeze noilor seturi de reguli acumulate. Apoi toată media nu face decât să se folosească de această capacitate dobândită de partea raţională. Ce facem noi repetând mereu lecţii şi învăţături? Experimentăm! Experimentăm un model care prin repetiţie devine un set de reguli. Repetăm ceva pînă ne deprindem cu acel ceva. Devine realitatea noastră. Repetând mereu, noi experimentăm repetiţia. Repetânduni-se mereu, vom urma acelaşi tipar pe care noi înşine l-am experimentat şi ni l-am fixat. Vreau să te fac să ştii care e cea mai bună pastă de dinţi? Îţi voi repeta mereu la televizor până vei ştii asta. Dar ai experimentat oare 5 paste de dinţi un timp suficient de îndelungat ca să ai TU insuti o părere corectă?!
Este atât de simplu să identifici manipularea în ziua de azi... E destul să urmăreşti media şi să vezi ceea ce se repetă obsesiv, dar nu poate fi experimentat. Astfel poţi fi sigur că este o manipulare. Termenul corect pentru "formatorul de opinie" este manipulator profesionist. De ce ar avea nevoie un om ca un alt om să-i modeleze opinia?
Mintea logică este o unealtă! Este unealta cu care ne-a dotat Universul ca să ne putem coordona şi sincroniza acţiunile. Iar noi? Ce-am făcut? Ne-am grăbit să ne identificăm cu unealta. Să credem că noi suntem suma gândurilor logice, raţionale. Este ca şi cum tâmplarul ar crede că este ciocanul şi groparul că este lopata. La fel noi credem că suntem gândurile noastre. Cum am ajuns aici? Simplu: Tot sistemul social se bazează doar pe partea logică, raţională. Legile, normele, regulile de conduită, toate sunt şiruri de cuvinte, gândite logic să reglementeze comportamentul societăţii. Sunt foarte logice, frumoase, şi utopice. Pentru că omul este o fiinţă spirituală şi nu raţională. Desigur partea spirituală se estompează din ce în ce mai mult pe măsură ce partea raşională este agresiv impusă prin repetiţie.
Ne-am încâlcit în gândurile noastre fascinaţi de feeria lor. Dar cine vede gândurile? Exista vreo instanţă deasupra gândurilor, care sa le poate observa?
Căutaţi-o! Experimentaţi-o!
"Caută şi vei afla!"
Cea mai mare parte a sistemului educaţional, social, administrativ din zilele noastre se bazează pe tipar.
- Eşti un bun cetăţean dacă: plăteşti taxele, nu arunci mizeria pe jos, participi la acţiunile cetăţeneşti.
- Eşti un bun angajat dacă: dai totul pentru compania angajatoare, rămâi peste program dacă e nevoie, te implici în dezvoltarea companiei.
- Eşti un bun părinte dacă: ....completaţi voi...
- Eşti un bun român dacă: ....completaţi voi...
- Dacă, dacă, dacă...esenţa condiţionării.
Aşa se fac algoritmii logici la programele de calculator: IF <condiţie> THEN <acţiune>.
Să fie omul doar o sumă de condiţionări? Dacă ar fi fost aşa atunci am fi aplicat cu succes fiecare condiţionare impusă de societatea în care vieţuim iar societatea ar fi fost o maşinărie perfectă, care ar fi funcţionat fără greşală. Totuşi... e evident că nu este aşa. Ce anume determină societatea să ne returneze un rezultat diferit decât cel pe care îl aşteptăm? Credeţi că hoţul nu ştie că furtul este ilegal? Credeţi că vitezomanul nu ştie că viteza excesivă este ilegală? Credeţi că funcţionarul nu ştie că mita este ilegală? Credeţi că agresorul nu ştie că violenţa este ilegală? Ei ştiu toate acestea şi totuşi nu le respectă. DE CE? Să nu le fi învăţat bine? Să nu le fi repetat destul?
Repetiţia este mama învăţăturii! iată un concept strecurat în educaţia noastră care ne modelează în mare parte viaţa şi societatea. Întreg sistemul educaţional se bazează pe repetiţie, şi nu prea vedem rezultatul. Chiar tu cititorule, dacă te îndoieşti, poţi recurge la un exerciţiu foarte simplu: aminteşte-ţi de câte ori ai repetat în liceu o lecţie pregătindu-te pentru teză. Ai învăţat-o nu-i aşa? Te rog să o transpui acum pe o hârtie să vedem ce ai învăţat. Poate vei spune că ai uitat conţinutul dar ai rămas cu povaţa, cu "învăţămintele". În regulă, scrie atunci cinci învăţăminte pe care ştii sigur că le-ai învăţat în urma repetării lor la şcoală. Dacă eşti suficient de cinstit cu tine însuţi vei descoperi că nu poţi. Repetiţia stă la baza formării tiparului. Tiparul este o formă care se dezintegrează în timp.
Experienţa este mama învăţăturii!
Scrie pe o hârtie cinci experienţe la care ai luat parte în copilărie şi ce ai reţinut din ele şi o să vezi că îţi vine mult mai uşor asta decăt să redai ceva ce ai repetat, dar la care nu ai luat parte. Poţi scrie o mie de tratate despre apă, dar ca să ştii cu-adevărat cum este trebuie să bei un pahar de apă. Oare de ce caută angajatorii persoane cu experienţă şi nu persoane care au rezultate bune la teoria pe domeniul respectiv? Deasemenea repetarea unei experimentări nu înseamnă acelaşi lucru cu repetarea unei lecţii, teorii, concept. Pot să repet o experimenta de câte ori e nevoie, trăgând de fiecare dată concluzii noi. Experienţa este un fenomen viu care împinge spre observare şi înţelegere indiferent de câte ori este repetată. Să presupunem că un copil doreşte să ajungă un mare doctor în calculatoare. În acest sens el învaţă tot ce se găseşte posibil de învăţat pe tema respectivă, apoi repetă până totul este fixat perfect şi poate da răspunsul potrivit pe loc, în orice moment. Pentru acţiunea de învăţare a avut nevoie de 10 ani. Ce a învăţat el? În zece ani totul s-a schimbat în tehnica de calcul. Ca să poată fructifica cunonştinţele trebuie să pună mâna, să experimenteze, să tragă concluzii, obţinând astfel capacitatea de a previziona, de a înţelege lucruri pe care nu le-a învăţat nicioată.
Repetiţia este mama manipulării!
Ne educăm mereu mintea logică astfel ca prin repetiţie să se conformeze noilor seturi de reguli acumulate. Apoi toată media nu face decât să se folosească de această capacitate dobândită de partea raţională. Ce facem noi repetând mereu lecţii şi învăţături? Experimentăm! Experimentăm un model care prin repetiţie devine un set de reguli. Repetăm ceva pînă ne deprindem cu acel ceva. Devine realitatea noastră. Repetând mereu, noi experimentăm repetiţia. Repetânduni-se mereu, vom urma acelaşi tipar pe care noi înşine l-am experimentat şi ni l-am fixat. Vreau să te fac să ştii care e cea mai bună pastă de dinţi? Îţi voi repeta mereu la televizor până vei ştii asta. Dar ai experimentat oare 5 paste de dinţi un timp suficient de îndelungat ca să ai TU insuti o părere corectă?!
Este atât de simplu să identifici manipularea în ziua de azi... E destul să urmăreşti media şi să vezi ceea ce se repetă obsesiv, dar nu poate fi experimentat. Astfel poţi fi sigur că este o manipulare. Termenul corect pentru "formatorul de opinie" este manipulator profesionist. De ce ar avea nevoie un om ca un alt om să-i modeleze opinia?
Mintea logică este o unealtă! Este unealta cu care ne-a dotat Universul ca să ne putem coordona şi sincroniza acţiunile. Iar noi? Ce-am făcut? Ne-am grăbit să ne identificăm cu unealta. Să credem că noi suntem suma gândurilor logice, raţionale. Este ca şi cum tâmplarul ar crede că este ciocanul şi groparul că este lopata. La fel noi credem că suntem gândurile noastre. Cum am ajuns aici? Simplu: Tot sistemul social se bazează doar pe partea logică, raţională. Legile, normele, regulile de conduită, toate sunt şiruri de cuvinte, gândite logic să reglementeze comportamentul societăţii. Sunt foarte logice, frumoase, şi utopice. Pentru că omul este o fiinţă spirituală şi nu raţională. Desigur partea spirituală se estompează din ce în ce mai mult pe măsură ce partea raşională este agresiv impusă prin repetiţie.
Ne-am încâlcit în gândurile noastre fascinaţi de feeria lor. Dar cine vede gândurile? Exista vreo instanţă deasupra gândurilor, care sa le poate observa?
Căutaţi-o! Experimentaţi-o!
"Caută şi vei afla!"
Comments
Post a Comment