Cei mai importanti oameni de pe planeta: Vizionarii.

Capacitatea de a lua decizii este influentata de foarte multe lucruri incepand cu experientele de viata proprii, cultura si terminand cu nivelul de inteligenta. Si totusi mai este ceva. Mai este ceva care ne scapa noua muritorilor de rand. Am vazut multe decizii luate in situatii limita, in situatii de infarct. Unele au dus la esecuri colosale si rar unele au dus la succese imense.
In corporatii si firme mari se iau rareori decizii in situatii limita. Atunci cand o mare corporatie ajunge in situatia de a lua o decizie la limita inseamna ca este o chestiune de supravietuire pe piata sau o decizie strategica de dezvoltare cu riscuri imense. Din experienta mea cu corporatiile va spun ca deciziile luate pur rational au avut efecte marginale de fiecare data. Deciziile limita in marile corporatii se iau pur rational de cele mai multe ori in urma unor analize detaliate si cu multe informatii puse cap la cap, cu studii si consens, pentru ca nimeni nu isi asuma nimic. Nu zic ca este bine sau rau insa in practica am constatat ca efectele acestui mod de a lua decizii nu asigura decat foarte rar succesul. Binenteles depinde si cum definim succesul.
Si atunci ce deosebeste o decizie care asigura un succes total de o decizie mediocra ?

Nu am un raspuns complet la acest lucru insa stiu ca toate deciziile de top care au dus la rezultate de top au ceva in plus: un om deosebit, un Visator - Vizionar. Carl Gustav Jung l-a numit pe acest tip de om deosebit -INFP (Introverted, Intuition, Feeling, Perceiving). Eu o sa ii spun acestui tip “Vizionarul”.
Deci vizionarii sunt o categorie aparte de oameni si conform studiilor reprezinta mai putin de 3% din populatie. Oamenii nu sunt egali. Doar 3% dintre oameni sunt creatori iar restul de 97% ii ajuta pe cei 3% sa isi puna in practica obiectivele. Suna un pic cinic dar asta este realitatea: 97% dintre oameni (sclavii) muncesc pentru visele celor 3% (stapanii). Tipul “Vizionarului” poate fi gasit in ambele categorii si in cea a creatorilor si in cea a lucratorilor. Imaginati-va cam ce poate face un creator-vizionar.
Raportat la zona de business sunt trei lucruri care ii deosebesc pe acesti oameni de ceilalti:
1. Puterea de a visa . Vizionarii viseaza diferit. Ca sa intelegeti mai bine, o sa va dau un exemplu. Imaginati-va ca sunteti la o discutie cu niste prieteni si ca unul dintre voi povesteste ca viseaza la o casa cu semineu si miros de brad si… cam atat. Este un vis decent, este un vis acceptabil pentru cei mai multi dintre noi si care poate avea corespondent in realitate. Acum imaginati-va ca la aceeasi masa exista un vizionar. Acesta nu va visa la o casa ci va visa la o casa jumatate pe pamant, jumatate pe apa, va putea povesti in cele mai mici amanunte despre aceasta casa si o va integra intr-o altfel de organizare sociala la fel de fantezista. In acest caz va veti uita probabil la prietenul vostru ca la un nebun. Capacitatea de a visa descreste pe masura ce inaintam in varsta si pe masura ce societatea ne spune ca visele trebuie sa ne fie obiective. Materialismul societatii in care traim alieneaza si plafoneaza visele frumoase. Din pacate o parte mare dintre vizionari isi vor ascunde de cele mai multe ori visele nebune si frumoase pentru ca societatea nu ii va intelege. Acesta este un alt aspect al realitatii.
2. Al saselea simt. Va place sa credeti sau nu, al saselea simt exista si este mult mai mult decat o poveste. Este un subiect prea vast si prea tocit, insa pe scurt al saselea simt inseamna o conectare puternica cu inconstientul personal si incontientul colectiv. In anumite cercuri de management si conducere este cunoscut faptul ca in afara de informatia materiala mai exista un corp energetico-informational mult mai vast. A lua decizii doar pe informatii rationale inseamna de fapt a lua decizii in baza unor informatii partiale. Cei cu al saselea simt au in plus fata de restul populatiei aceasta cale de acces la inconstientul colectiv si deci vor avea mai multe informatii. De asemenea, managementul superior al corporatiilor cunosc faptul ca deciziile bazate pe al saselea simt s-au dovedit net superioare celor rationale.
3. Viziune. Viziunea nu este tot una cu capacitatea de a visa. Viziunea inseamna a visa mai aproape de concret si a-ti imagina viitorul. Viziunea este o combinatie de exprienta cu al saselea simt si puterea de visa. In business, vizionarii sunt cei care au puterea de vedea viitorul concret si de a reactiona la el intr-un mod profitabil pentru corporatie.
Nu este deloc intamplator faptul ca, corporatiile conduc de fapt lumea si totul le este subordonat, atat politicul cat si social-culturalul. Structurile de management superior au inteles de mult ce le trebuie ca sa cucereasca "piata" sau mai bine zis planeta.
Vizionarii sunt deci persoane extrem de rare. Pe langa faptul ca sunt atat de rari si societatea tinde sa le marginalizeze creativitatea si sa ii plafoneze. Spiritul lor idealist si liber este ingradit de filtrele culturale, de religii, de accesul la educatie. Un pericol imens il reprezinta internetul si mai nou Facebook-ul. Facebook-ul este in acest moment dusmanul cel mai mare al vizionarilor pentru ca Facebook se adreseaza direct inconstientului prin legaturile puternice emotionale pe care le ai cu prietenii tai, prin imagini. Imaginile si emotiile primite fara filtre (de la prietenii tai) supraincarca cortexul vizual si reduc spre zero activitatea cerebrala.
Este practic un bombardament cu imagini nefiltrate a inconstientului. Inconstientul este tocmai sursa puterii de a visa si baza pentru al saselea simt. Pe langa faptul ca sunt atat de rari dupa cum vedeti acesti vizionari trebuie sa lupte inconstient cu atat de multe lucruri pentru a ajunge la potential. Acum putem intelege de ce este atat de greu sa gasesti oameni pentru pozitii de top management cand sunt atat de multi oameni bine pregatiti, cu rezultate si experienta.
Insa numai experienta NU este suficienta – mai trebuie sa faci parte si din cei 2% – adica din categoria INFP. Top managementul marilor corporatii este format din Vizionari de top, cu experienta de top, cu studii de top. Astfel de oameni sunt extrem de rari si din acest motiv vedem in presa ca acelasi om este plimbat de la o companie gigant la alta pe pozitii de HQ. Sunt head hunteri platiti cu milioane de dolari sa recunoasca acesti Vizionari inca din fazele entry-level si sa ii monitorizeze. Marile corporatii stiu ca deciziile lor sunt cel mai bun avantaj competitiv pe care il pot avea si de aceea ii platesc cu salarii de milioane de dolari pe luna. Toate companiile din top 500 au in fruntea lor astfel de vizionari cu multa experienta si studii.

Comments