Hey, teachers, leave the kids alone.

Un profesor imi spunea zilele trecute ca, copiii din ziua de astazi sunt o mare problema, ca nu mai sunt atenti, ca nu mai sunt respectuosi, ca nu se mai implica si ca nu isi fac temele sau si le fac foarte superficial, mentionandu-mi chiar ca “astia parca sunt inconstienti, nu-si dau seama cat de mult ii vor afecta notele primite. Pai pe vreme mea era asa… si pe dincolo…Imi fac grijii pentru ei.” L-am intrebat daca a auzit de Sugata Mitra. Mi-a zis ca nu.
    Vedeti voi, modul de gandire al acestor profesori este unul extrem de deficitar, aruncand vina pe copii, pe parinti sau pe anturaj. Pe oricine mai putin pe ei si pe asa zisul sistem de invatamant.
    Pentru afirmatii de genul celor de mai sus am ajuns sa privesc scoala ca pe un sistem perimat, populat cu niste profesori chiar mai perimati decat sistemul, incapabili sa gandeasca sau sa-si analizeze critic propriile actiuni.     A da vina pe copii este o mare superficialitate, ba chiar o aberatie pentru un professor sa o spuna. Sigur, exista si profesori foarte destupati, dar acestia sunt extrem de putini la numar. Unul din ei este profu' Ioan Ursu; dar acesta este doar o exceptie.
    Deci cine e de vina?!
    De vina sunt de fapt adultii.
    Eu nu mi-as face griji pentru copii. Eu mi-as face griji pentru adulti.
    Ei sunt cei care iau decizii, voteaza, etc.
    Adutii sunt cei care spun ca vine sfarsitul lumii, de exemplu. Copii nu spun asta, adultii da.
    Eu imi fac griji pentru adultii care citesc horoscopul sa afle cum le va fi viata maine, sa vada daca o sa castige mai multi bani, etc...
    Copiii nu citesc horoscopul; copiii sunt perfect fericiti sa numere pana la 13, fara sa devina superstitiosi. Copiilor nu le e frica sa treaca pe sub o scara, nici nu isi fac griji daca sparg o oglinda; iar cand vad o pisica neagra care le trece prin fata se duc catre ea si vor sa o mangaie, nu fac trei pasi inapoi scuipandu-si in san.
    Nu… Copiii nu sunt problema aici.
    Copiii sunt nascuti curiosi, ei exploreaza tot ce-i inconjoara cu maxim interes. Scoala distruge aceasta curiozitate, inlocuind-o cu note, cu stratificari artificiale in “destepti si prosti”, cu o programa incarcata, inutila si prost predata.
   Nu… copiii nu sunt problema aici. Scoala este, adultii sunt, profesorii sunt, parintii sunt. Astia sunt adevaratele probleme.
   Copiii doar au intuit problemele si reactioneaza asa cum acesti adulti merita, tratandu-I pe ei si scoala lor cu indiferenta, cu pasivitate si cu superficialitate.
   Adultii sunt cei care trebuie sa se schimbe, iar daca nu pot face asta atunci sa-i lase pe copii in pace. Copii n-au nici o vina, absolut nici o vina. Nu’s de vina ca parintii lor sunt incompetenti, ca profesorii lor sunt si mai incompetenti, nu’s de vina ca scoala este o institutie opresiva, neatragatoare si care si-a pierdut de mult rolul de educare, rol pe care poate ca nu la avut niciodata.
Poate ca a venit timpul ca mai multi profesori-parinti-adulti sa auda de Sugata Mitra si de cercetarile acestuia:

Comments