De ce scoala trebuie fie sa se schimbe radical, fie sa dispara!

“In puterea profesorului ar trebui sa fie cat mai putine arme pentru pedepsire astfel incat singura sursa a respectului pentru profesor din partea elevului ar veni din calitatile umane si intelectuale pe care profesorul le poseda”  ~Einstein.
La sfarsitul lui 2009, in sistemul de invatamant romanesc lucrau 395.100 de oameni, in scadere cu 14.600 de salariati fata de inceputul anului trecut, arata datele Institutului National de Statistica (INS).
O menajera romanca in Italia castiga in jur de 700 de euro pe luna, adica de vreo 3 ori mai mult decat un profesor la inceput de drum.
Sunt perfect constient ca daca se da o batalie intre unul ca mine de exemplu, care considera ca tot sistemul educational clasic distruge personalitatea umana, imi pun in cap majoritatea celor 400 de mii de angajati in sistem. Daca punem la socoteala ca si mama mea este cadru didactic e ca si cand esti la razboi si pui arma la ochi ca sa tragi si iti vezi un membru al familiei in cealalta tabara, a inamicului.


Sunt perfect constient ca foarte multi dintre acesti oameni au copii pe care ii cresc cu greu si incearca sa  le ofere un viitor mai bun la fel cum si mama mea a incercat sa imi ofere mie. Si sunt convins ca majoritatea acestor invatatori si profesori incearca sa le ofere un viitor mai bun si copiilor cu care lucreaza in sali de clasa  indiferent ca e vorba de ciclul primar, gimnazial, liceu sau facultate.

Problema majora insa este ca si acesti profesori sunt victime ale sistemului la fel ca si tinerii care sunt  ”educati” in acest sistem iar previziunea mea acum, in 2011, este ca in 2016 sistemul actual de educatie de stat nu va mai exista asa cu il stim acum.

Ce ma revolta pe mine extrem de mult este ca desi suntem toti victime, elevi si profesori deopotriva, din teama de a nu pierde si bruma de asa zis sentiment de siguranta ne sacrificam toti viitorul si la fel ca oile din stana acceptam sa iesim la pascut in fiecare zi asteptandu-ne ziua in care vom fi dusi la abator.

Si eu am fost o oaie si inteleg perfect toate motivele pentru care atunci cand nu esti capabil sa iei decizii esti aruncat intr-un sistem care uraste nonconfomismul si cel mai frumos aspect al fiintei umane: UNICITATEA!

Un prieten de-al meu spunea odata:”  Nimeni nu s-a nascut invatat insa nu ai nicio scuza sa mori prost”

In randurile ce urmeaza am sa iti descriu motivele pentru care sistemul educational nu este decat o fabrica de sclavi si am sa iti prezint si cateva solutii pentru a iesi din acest MATRIX.

PROBLEMA
Banii pentru sistemul educational vin de la stat.
Statul ia bani de la FMI si de la banci.
Asa cum deja stii, in varful piramidei exista cateva familii care detin cele mai mari banci din lume, care finanteaza cele mai mari corporatii din lume care dicteaza politicenilor si astfel si tarilor ce politici sa adopte

Sir Kin Robinson ( facut cavaler de catre regina Marii Britanii pentru serviciile aduse educatiei) ne spune aşa:
A fost odată ca niciodată, a fost începutul secolului XIX… Începutul acestui secol, anii 1900, a adus cu el începutul erei industriale. Înainte de începutul erei industriale, nu prea existau sisteme educaţionale bine puse la punct. Dar acum era nevoie de oameni calificaţi care să muncească, aşa că s-au făcut sisteme pentru educarea maselor, spre binele maselor, evident.
Ce anume era în capul listei în aceste sisteme educaţionale? Ceea ce aveai nevoie ca să îţi poţi face treaba. Să completezi hârtiile şi să acţionezi maşinăriile.
Aşadar, în capul listei – limba maternă şi ştiinţele exacte. Apoi, pe la mijloc, lucrurile de cultură generală, ştiinţele umaniste etc., pentru ca să poţi schimba 2 vorbe la lucru cu colegii.
Şi, la urmă, lucruri ca arta, teatrul, muzica, dansul. Că doar ce să faci cu ele, doar nu o să te plătească şeful ca să cânţi la muzicuţă!
Aşadar, ne-au fost luate toate lucrurile care ne fac fiinţe unice, minunate şi irepetabile, astfel încât din potenţialul uriaş pe care fiecare om îl are la naştere se alege praful. Pentru că e nevoie de mulţi sclavi.

Ce înveţi cel mai bine în primii 4 ani de şcoală ? Să citeşti? Să scrii? Geografie? Aritmetică? Câte puţin din toate, dar cel mai mult înveţi să ASCULŢI DE AUTORITATE!

Stai frumos în bancă, aliniat perfect, în faţa altarului, „catedra”, unde se află zeii cărora trebuie să le aduci tributul de supunere. Apoi gimnaziul şi liceul. Adolescenţa. În perioada de 14 -18 ani se cristalizează personalitatea individului. Însă nimeni nu pare preocupat să îi dezvolte personalitatea tânărului şi să îl pregatească pentru viaţa reală. Îi este băgată în cap multă teorie şi îi sunt create multe convingeri greşite despre MODELE care se află ÎN CAPUL ALTORA, iar apoi li se cere tuturor să se conformeze acelor MODELE. Adică OI. Tânărul sau tânăra simte că i se apropie sfârşitul şi începe să se zbată. Se numeşte criza de personalitate a adolescentului şi tot profesorii şi sistemul sunt cei care sunt revoltaţi: „Ce-i mă? De ce faci scandal la oră? Urlă hormonii în tine?”

Mai degrabă ar trebui să se numească agonia fiinţei umane care simte cum este transformată în oaie. Începe criza de personalitate şi încep întrebările: "Cine sunt? Ce vreau? Cine mă poate ajuta?"

Apoi avem mărturisirea lui Doris Lessing, scriitoare britanică, laureată a Premiului Nobel pentru Literatură, în anul  2007, la vârsta de 88 de ani. Este o declaraţie a ei cu privire la educaţia oficială:
“Lung proces de îndoctrinare. N-am găsit încă un sistem de învăţământ care să nu implice îndoctrinare. Păcat, dar ce putem face? Şcoala de la noi e un amestec de prejudecăţi la modă şi de decizii ale acestei culturi anume. E de ajuns să ne aruncăm ochii asupra istoriei ca să înţelegem ce provizorii sunt ele. Profesori sunt cei ce s-au adaptat unui mod de a gândi impus de predecesori. E un sistem care se auto-întreţine. Aceia care sunt mai viguroşi şi mai personali cu siguranţă că se vor lăsa de şcoală şi vor găsi alte moduri de a se instrui independent, de a se autoeduca. Cei ce rămân în şcoală să nu cumva să uite că sunt formaţi special ca să răspundă nevoilor societăţii circumscrise în care trăiesc, şi nicidecum pentru mai mult.” (Cf. “România literară”, 41/2007)

Educo in latina inseamna ” a dezvolta din interior”.
In scolile noastre se face orice numai ” dezvoltare din interiorul fiintei” nu.

Datoria cea mai mare a unei societati fata de copiii si tinerii ei este sa ii ajute sa aiba cat mai repede o existenta independenta, sa ii puna pe picioarele lor.
Din aceasta cauza ceea ce se intampla azi in scoli este TRADARE fata de viitorul nostru.
Scoala te educa sa fii un sclav bun si nu am sa fiu niciodata mai bland cu termenii.

Priveste in jur.
Ce esti indemnat sa faci dupa ce termini scoala? Sa iti iei o slujba. Care e greu de gasit pentru ca se cere experienta iar tu in scoala ai memorat informatii si nicidecum nu ti-ai dezvoltat abilitati.

Stii ce facem in anul 2: ne gamdim la master. In majoritatea facultatilor se citesc referate ca in anul 1 de facultate si pentru asta se primesc note. Si asta se numeste specializare.

Incepand cu varsta la care copiii sunt dati la scoala, sunt limpezi ca lumina zilei urmatoarele lucruri:
Orice copil si orice tanar are MULTA ENERGIE FIZICA. Ce face scoala? Te tine in banca 5, 6, 7 sau mai multe ore pe zi. Hai sa vad un argument care justifica 12 ani de stat in banca 6 ore pe zi.

Orice copil si tanar ale talente unice care trebuiesc descoperite pentru ca el sa isi poata valorifica potentialul urias. Ce face scoala? Te pune sa memorezi informatii si te baga in ceata tare de tot cand te intrebi la ce ai fi bun.

Ca si copil si tanar ai avea nevoie de urmatoarele lucruri:

1. Sa inveti sa faci bani. Ce inveti? Sa iti depui un CV la o firma , sa iti iei un credit ca sa iti iei casa si masina si apoi sa fii cu adevarat sclav. De ce nu esti invatat sa faci bani destui ca sa iti iei casa si masina fara sa ti le ia banca cand nu mai poti sa platesti ratele?

2. Sa inveti sa relationezi pe plan social. Aici intra si relatii interumane, si relatii de iubire, si de prietenie. Unde anume la scoala esti invatat aceste lucruri?

3. Sa iti descoperi vocatia. Eu nu stiu sa existe in scoli un ajutor in acest sens. Eu personal cand am facut psihologie in clasa a x-a, am luat un 7 amarat ca medie si mi-a fost scarba de materia asta. Nu am aflat de ce anume inseamna psihologie decat pe la 22 de ani fiind student la politehnica, o facultate cu care nu aveam nicio tangentza insa asta mi-a oferit sistemul nostru educational. O CALE GRESITA.

4. Abilitatea de rezolvare de probleme. Un alt lucru foarte necesar este sa stii sa rezolvi probleme cand ele apar. iti trebuie o doza de creativitate pentru asta. Stim deja toti ca in scoli creativitatea este distrusa sistematic.

Am enumerat doar 4 lucruri vitale pentru noi ca oameni pe care avem nevoie sa le invatam iar scoala nu ne ofera NIMIC din ele.

Hai totusi sa vedem ce ne ofera:

Cel mai mult si cel mai mult esti invatat despre obedienta de autoritate. Absente, disciplina, stat in banca. La ce iti foloseste? Sa asculti dupa ce termini scoala de autoritate. E nevoie de 12 ani de indoctrinare si spalat de creiere ca sa fim siguri ca ai devenit un cetetean obedient in fata autoritatii.

“Nu am lasat niciodata  scoala sa stea in calea educatiei mele” ~ Mark Twain.

Bun, cine este autoritatea dupa ce ai termina scoala?
Corporatiile multinationale, bancile, mass media. E nevoie de oameni care sa lucreze pe cat mai putini bani si care sa dea putinii bani pe care ii au pe produse facute tot de stapani.

Ce face sclavul de rand?
Merge la lucru unde isi vinde ore din viata pentru niste maruntis. Probabil are credit si trebuie sa il plateasca asa ca orice urma de demnitate si respect de sine s-a dus de mult pe apa sambetei.

Apoi merge acasa si ce face? Deschide televizorul. 90% din mass media, 90% din corporatii si industria alimentara, 90% din companiile farmaceutice sunt detinute de o elita de bancheri. Si ei vor sa faci ce ti se spune, ca de asta ai mers la scoala.

Asa ca stai la televizor si acolo este AUTORITATEA.
Care iti spune cum sa te imbraci, ce sa cumperi, cum sa te comporti ca sa FII IUBIT de cei din jur si acceptat. Si cum cea mai mare teama a noastra este teama de a fi respinsi social ce ne ramane de facut decat sa ne conformam?

Si atat de spalate sunt creierele majoritatii oamenilor incat au fost dresati ca atunci cand cineva din grup este nonconformist, cand nu se supune regulilor, cand face ceva ce nu este social acceptat, O ARMATA DE MUPPETS SAR PE EL.

Noroc ca inca mai exista destui nebuni pe lumea asta care sa lupte pentru schimbare si carora nu le pasa de ce ” spun cei din jur”.

Nu este deloc intamplator ca TOTI oamenii cu personalitate din aceasta lume, care au avut impact asupra ei, critica sistemul educational.
Este evident ce se petrece pentru oricine este dispus sa deschida ochii.

Solutia?

Prima si cea mai importanta arma este AUTOEDUCAREA
In orice domeniu al vietii, exista azi educatie care nu necesita 12 ani de scoala, 5 de facultate, 2 de master si 3 de doctorat.

Indiferent ca e vorba de sanatate, bani, iubire, abilitati sociale, vocatie sau orice altceva e important pentru tine, te poti educa incepand chiar de ACUM.

Internetul a schimbat jocul si azi mai mult ca oricand avem puterea noi, oamenii simpli ce au un calculator conectat la internet.

Salvarea ta incepe cu studiul acelor domenii care te pasioneaza.
Daca te bazezi doar pe scoala ca sa faca om din tine si sa iti aduca implinire in viata AI PIERDUT inainte sa incepi acest joc.

Urmatoarea arma este AUTOCUNOASTEREA cu ajutorul psihologiei, cu ajutorul intrebarilor pe care ti le pui.
Este foarte important sa stii care iti sunt talentele innascute, care iti sunt pasiunile si sa le urmezi.
E important sa stii cine esti, ce anume vrei de la viata si sa iti faci un plan pentru a obtine ceea ce vrei.

Apoi urmeaza PERSEVERENTA

Dupa ce incepi sa te educi singur (adica sa scoti ce e mai bun din tine ignorand sistemul educational) si dupa ce faci o munca de autocunoastere ca sa fii sigur ca stii ce vrei de la viata e timpul sa te lovesti de obstacole. Nu te astepta sa iti iasa totul din prima.
Nu poti sa repari intr-o clipa ceea ce a fost stricat in multi ani.

“Oamenii educati sunt mult superiori celor needucati la fel cum oamenii vii sunt superiori celor morti. “ ~ Aristotel, 384-322 B.C.

Apoi, este vital sa nu mai iti pese de parerea celor din jur pentru ca asta iti face cel mai mult rau.
Nu uita ca singurul motiv pentru care inca nu faci ce vrei este teama ca ceilalti te vor judeca sau vor rade de tine.

Ce spune societatea celor care nu fac scoala?
Si totusi, majoritatea oamenilor cu realizari uriase s-au lasat de scoala.

Iata mai jos marturia unei eleve - Erica Goldson, sefa de promotie al unui liceu din SUA, in cadrul discursului ei de absolvire tinut in fata colegilor, profesorilor si parintilor:

"Cativa dintre voi s-ar putea intreba: - Nu ai invatat nimic din faptul ca esti prima din intreaga scoala?.
Ba da, am invatat. Sa memorez nume, locuri si date pe care le voi uita ca sa bag altceva in cap doar ca sa uit din nou. In acest moment scoala este un loc din care majoritatea se gandesc cum sa scape mai repede.
Acum ating un scop pe care societatea ti-l impune. Am absolvit cu succes scoala si n uoricum ci prima din generatia mea. Nu pot sa spun ca sunt mai inteligenta decat colegii mei. Pot doar sa spun ca cea mai buna in a face ceea ce mi se spune in acest sistem. Totusi, stau aici si ar trebui sa fiu mandra ca am trecut cu succes aceasta perioada de indoctrinare. Urmatoarea etapa asteptata de la mine este sa obtin o diploma care sa ateste ca sunt capabila de munca. Dar eu spun ca nu sunt o muncitoare ci o fiinta umana, o ganditoare, o aventuriera . Un muncitor este cineva care este prins intr-o munca rutiniera, un sclav intr-un sistem ce a fost pus la punct pentru el. Pana acum, am dovedit ca sunt o sclava excelenta.  
Si iata ca acum sunt aici intr-o lume ghidata de frica, o lume care ucide unicitatea din noi.
Pentru cei care lucreaza in acest sistem, nu vreau sa va insult. Vreau sa va motivez. Aveti puterea de a schimba incompetenta acestui sistem. Stiu ca nu ati devenit profesor ca sa va vedeti stdentii plictisiti. Nu puteti accepta autoritatea care va spune ce sa predati, cum sa predati sau in caz contrar sa fiti pedepsiti daca aveti alte idei.
Potentialul nostru este in joc. “

Comments